Friday 22 March 2013

Hadith of Love..=)


Dulu, saya selalu dengar suhbah (seakan tazkirah/igt2an) dr yg mulia Syeikh Hisham Kabbani, tp sekarang semacam tak ada masa nak dengar... Ya Allah.... teruk betul..
Masa tu, Syeikh Hisham ada sebut ttg kisah seorang Badwi yg tiba2 masuk mengadap Rasulullah SAW yg sedang menyampaikan khutbah di atas mimbarnya yg mulia. Si Badwi td terus bertanyakan Rasul ttg bilakah berlakunya kiamat?
Lalu Rasulallah SAW ttp melayan org tersebut dgn menjawab "Sudahkah engaku bersedia?" Berkatalah Arab Badwi td, "aku tak bersedia lagi jika ia berkaitan solat, zakat & ibadah2 lainnya, tapi aku bersedia dgn berbekalkan Cintaku terhadap engaku Rasulullah SAW".
Rasulullah pun memandang Badwi tersebut, dgn senangnya Rasul SAW menjawab, "Engkau akan bersama dgn org yg engkau cintai akhirat kelak". Si Badwi tersebut keriangan termasuklah sahabat Rasulullah sdr. Sayyidina Abu Bakar As-Siddiq..=)

Seorang sahabat bertanya kepada Rasulullah, “Bilakah akan berlaku hari kiamat, wahai Rasulullah?”
Rasulullah menjawab, “Apakah yang telah kamu sediakan untuk menghadapi hari kiamat?”
Jawabnya, “Aku tidak bersedia menghadapinya dengan banyak melakukan solat, puasa (sunat) ataupun bersedekah tetapi aku amat cinta kepada Allah dan rasulNya”
Sabda Rasulullah, “Kamu akan bersama dengan orang yang kamu cintai”. (HR. Bukhari, Muslim, Abu Daud dan Tirmizi)

AllahuAkbar... jdkanlah aku bersama Kekasih Agung-Mu, Muhammad SAW ... Kenal akan Nur-nya, Makrifat kpdnya, juga kpd Ahlul-Baytnya, serta Sahabat2 Baginda yg Setia.... =) Amin3... Ya Rabbal-Alamiin............

sedikit ingatan yang abang selalu bagi dekat saya:{ emm rindu pulak dkt abg,,

0 comments: