Thursday 29 November 2012

Kelemahan kita di mata orang lain.


untuk tahu kelemahan diri sendiri, jangan tanya kawan. Tanyalah pada musuh. Mereka memerhati dengan teliti kelemahan kita. - Ariff Massrom.

Truth be told, this statement is true.

As much as friends are the people in some part in our lives that knows our bad habits and traits, they still accept you for who you are. And sometimes, bila kita berkawan, kita sendiri tak sampai hati nak cakap benda yang benar.

Ya, memang orang kata don't comfort people with a lie, hurt them with the truth. But sometimes, tak semua orang boleh terima benda yang betul tu kan ? Ada orang diamkan, hanya untuk menyelamatkan keadaan. Don't say No, memang ada.

We're human beings. As much as you wanna be someone who's good in this world, we do judge people. Don't deny, it's true. Somehow or rather, we do judge people even if it's a little. Pokok pangkalnya, ada juga diselitkan unsur judgemental tu dalam diri kita.

Memang tak dinafikan yang musuh memang banyak perhati kesalahan kita. Dan kalau boleh ingat sampai mati mungkin ? Yelah, dah musuh kan. Apa buruk tentang kita semua dia tahu dan ingat. Kalau orang yang sayangkan kita mungkin dia tahu, tapi dia selindungkan disebalik kasih sayang dia, butakan mata untuk nampak lagi.

Kau tahu beza dia kan ?

The thing is, kita semua ada kelemahan. Dan sebanyak mana kita mengeluh dengan kelemahan yang kita ada, ada baik juga dari kita mengeluh kita cuba sedaya upaya untuk memperbaiki diri kita. Nak perbaiki diri sendiri tu bukan kerja yang mudah, but it's worth a try. Lama lama nanti, jadilah sifat dalam diri sendiri dengan izin Allah.

Ada yang mampu terima kelemahan kita. Ada yang mengata kelemahan kita. Mulut manusia manakan pernah kita boleh tutup.

As much as we hate it when people talk bad things about us, sometimes it does hits you to the core. But maybe, just maybe, that's one of the way that Allah is trying to show you that you needed a change. Everybody does,to make you someone better in the future. To guide you to a better path of life. You just have to think and take it in a positive way, always.

So, siapa dalam dunia ni ada kelemahan dan inginkan perubahan ?

*angkat tangan*






0 comments: